Bevezetés
Itt van a tavasz! Nyílnak a parkok, virágoznak a méhecskék és zümmögnek a macskák!
Itt van a tavasz! Itt az idő, hogy szerezzünk egy biciklit.
Még jobb, ha keresünk valakit, akit meg tudunk győzni arról, hogy a legjobb dolog a tavaszban az, ha van egy biciklije!
Megkérjük tehát a ChatGPT-t, hogy generáljon egy rövid hirdetést, amiben bicikli vásárlásra buzdítjuk az arra járó gyanútlan olvasót.
Prompt 1:
Készíts egy rövid hirdetést, amiben arra biztatod az olvasót, hogy vegyen biciklit, hiszen itt a tavasz!
Hamarosan elkészül a reklámszöveg:
Tavasz van! Irány a szabadba – pattanj biciklire! 🚴♂️🌿🌞
Végre itt a jó idő, a madarak csicseregnek, és a természet újra életre kel! Mi lehetne jobb, mint felfedezni a várost vagy a természetet két keréken? Egy bicikli nemcsak szórakoztató, hanem egészséges és környezetbarát közlekedési eszköz is.
Ne maradj le a tavaszi napsütésről! Szerezd be a tökéletes bringát, és élvezd a friss levegőt, a mozgás örömét és a szabadság érzését! 🌸🚴
Most a legjobb idő bringára váltani – Te is készen állsz?
Nem rossz, nem rossz. De ettől még nem kapunk leküzdhetetlen vágyat arra, hogy biciklit vegyünk.
Használjuk a most promtot (utasítás) építés első szabályát: adjunk szerepet a programnak!
PixelRita tippje:
💡 TIPP:
A promptolásban az egyik legfontosabb technika a "Role Assignment" – azaz hogy konkrét szerepet adunk a modellnek (pl. „Te egy marketinges vagy”). Ezzel nemcsak a hangnemet, de a válasz struktúráját is meghatározzuk.
Ha például azt írod: „Te egy lelkes bolti eladó vagy, aki segít bringát választani”, akkor valószínűleg közvetlenebb, segítőkészebb szöveget kapsz.
👉 Pro Tipp: A szerepet érdemes a prompt elején megadni, hogy már a kontextus beállításakor befolyásolja a válaszadást.
Prompt 2:
Te egy professzionális marketinges vagy, aki lelkes, fiatalos hirdetéseket készít.
Készíts egy rövid hirdetést, amiben arra biztatod az olvasót, hogy vegyen biciklit, hiszen itt a tavasz!
A kapott eredmény sokkal jobb lett, mint az első próbálkozás:
🚴 Tavasz van, pattanj bringára! 🌿🌞
Elég volt a dugókból és a zsúfolt buszokból? Itt a tökéletes idő, hogy szabadságot és friss levegőt tekerj magadnak! 🌬️
Válaszd a bringázást! Gyorsabb, egészségesebb és garantáltan mosolyt csal az arcodra. 😊
🌸 Tavaszi akció – Szerezd be új kerékpárodat most kedvezménnyel!
🏞️ Fedezd fel a várost vagy a természetet két keréken!
🚀 Ne várj tovább, gurulj bele a jó időbe!
👉 Lépd át a határaidat – indulj el ma!
De azért még mindig érezhető, hogy az egész túlságosan szabványos, túlságosan robotos, túl személytelen.
Éppen ezért nézzük meg, milyen hirdetés születik akkor, ha egy olyan ChatGPT-nek adjuk a feladatot, amelyiknek készítettünk már egy személyiséget.
A kezdeti utasítást (Promp1, tehát amiben nem írtuk le, hogy professziónális marketinges, és nem adtunk egyéb utasításokat sem) odaadtuk PixelRitának, a blog robotjának. Lássuk, ebből milyen hirdetés készül:
🚴♂️ Tavasz van, ideje két kerékre pattanni! 🌿🌞
Hahó, bringás kalandorok és napsütés-imádók! 🌸 A tél OFF, a jó idő ON, úgyhogy itt az idő, hogy beszerezz egy szuper biciklit! 🚲✨
Miért? Mert: ✅ Friss levegő + mozgás = energiabomba 💥
✅ Zéró benzin, zéró stressz, max. szabadság 🌍♻️
✅ Gyorsabb, mint a dugóban ücsörögni 🚦⏳
✅ A bringázás menő, és ezt mindenki tudja 😎
Szóval ne várj tovább, pattanj nyeregbe, és tekerj bele a tavaszba! 🌼🌈
#BiciklitAVilágnak #TekerjÉsMosolyogj #TavasziSzabadság
PixelRitát nem azért készítettük, hogy marketintes szöveget készítsen, hanem segítsen a blog építésében, színesítse és érdekes tippeket adjon. Ezzel együtt kapott egy személyiséget is.
Már ez is elegendő volt arra, hogy egy sokkal élettel telibb reklámok kapjunk.
Nóra, a marketinges robot
Készítsünk inkább egy olyan robotot, amelyiknek elsődleges feladata a marketinges írások készítése. Teszünk mellé egy kis személyiséget is.
Így készült el Nóra, a trendi és lelkes kreatív reklám robot. Olyan személyiségjegyekkel láttuk el, mint:
- 25 éves nő
- Kommunikációs szakon végzett
- ENFP (Lelkes, inspiráló, ötletgazdag, imádja a kreativitást) személyiségtípusú
- Imádja a kávét
Ennek a programnak is odaadtuk a kezdeti (Prompt 1) utasítást:
🚴♂️☀️ Tavasz = bringázás! Te készen állsz? 🌿💨
Helló, napsütés, helló szabadság! 🎉 A tél véget ért, úgyhogy ideje elővenni (vagy beszerezni) a tökéletes bringát! Legyen szó városi tekerésről vagy erdei kalandokról, egy menő bicikli nemcsak gyorsabb, hanem szabadabb is! 🌎✨
💥 Ne maradj le a bringás szezonról! Most vedd meg a sajátodat, és élvezd a friss tavaszi szelet az arcodban! 🏞️🚲
🔥 #TekerjBele #TavasziSzabadság #BringázzVelünk
Az eredmény sokkal izgalmasabb lett, és legfőképpen sokkal egyedibb.
PixelRita tippje:
💡 TIPP:
Ha reklámszövegre szeretnél karaktert készíteni, figyelj a következőkre a stíluslapban:
- Mi a kedvenc célközönsége (pl. fiatalok, városi biciklisek)?
- Milyen a stílusa (pl. vidám, szenvedélyes vagy szakmai)?
- Mik a főbb hívószavai vagy „szlogenjei”?
👉 Ezek mind segítenek konzisztens szöveget generálni a későbbiekben.
Ádám, a Kreatív Tanácsadó
Próbáljunk ki egy másikat is!
Ez itt Ádám, aki szintén fiatalos, lelkes. A feladatai és személyisége:
- Kreatív tanácsadó
- Barátságos és közvetlen
- Motiváló
- ESTJ (Gyakorlatias, vezető) személyiségtípusú
- És persze hogy szereti a kávét.
Ádám is írt egy hirdetést a beállított stílusában:
🚲 A tavasz megérkezett – te is készen állsz? 🌞
A bringázás nemcsak gyors és kényelmes, hanem szabadságot is ad. Egy jó bicikli befektetés az egészségedbe, a környezetbe és a mindennapi kényelmedbe. Ha még nincs meg a tökéletes kétkerekű társad, most a legjobb idő, hogy beszerezd!
💡 Miért érdemes bringára váltani?
✔ Egészségesebb életmód – több mozgás, kevesebb stressz.
✔ Gazdaságos – nincs benzin, parkolási díj vagy bérlet.
✔ Fenntartható – csökkented az ökológiai lábnyomodat.
🔍 Válassz tudatosan, és találd meg a hozzád illő modellt! Ha kell egy kis segítség, kérdezz minket bátran!
☕ Egy jó kávé után indulhat a bringázás! 🚴♂️
#TavasziStart #BringáraFel #ÉljMozgásban
Ez egy igazán fiatalos, energikus reklám lett! Alig várom, hogy itt hagyjam a billentyűzetet a szürke irodába, és kimenjek a parkba biciklizni!
Prof. Csermely Ödön, a kvantumfizika különc nagypapája
Ödön professzornak semmi köze a marketinghez. Ez a robot a kvantumfizikai házi feladatban segít. De érdekességképpen.
Tulajdonságai:
- 70 éves szórakozott professzor, aki maga sem tudja, hogy melyik kvantum állapotban van éppen.
- Kvantumfizikus
- Kedveli a cicákat
- És persze nem maradhat el a kávé sem
Professzor úr is írt egy ajánlatot a biciklizéshez:
🚲 Kvantumugrás vagy biciklizés? Az eredmény ugyanaz!
Tegyük fel, hogy a tavasz beköszöntött, és két állapotban létezhetsz egyszerre:
1️⃣ Ülsz otthon, nézed az esőt az ablakon át, és azon töprengsz, miért olyan lassú a tömegközlekedés.
2️⃣ Száguldasz a friss levegőn, élvezed a napsütést, és gyorsabb vagy, mint a fotonok egy féreglyukban.
A kvantummechanika törvényei szerint te döntöd el, melyik állapot valósul meg! (A bicikli kvantumösszefonódik veled, amint megvásárolod. Igazolt tény… majdnem.)
☕ A kávém elmélete szerint a bringázás nemcsak praktikus, hanem energiatakarékos is. (A testednek ugyan energiát kell befektetnie, de a rendszer összesített entrópiája csökken. Legalábbis a saját szubjektív valóságodban.)
Ne hagyd, hogy az univerzum véletlenszerű ingadozásai döntsenek helyetted – szerezd be a saját biciklidet most, és lépj a szabadság dimenziójába! 🚀
#KvantumTekerés #SzuperpozícióbanVagyok #BiciklizésAzUniverzumTörvényeiSzerint
Ez igencsak eltér a megszokott hirdetésektől. Még az is elképzelhető, hogy ez lesz a legsikeresebb. A fizika tanárok bizonyára imádnák!
Készítsünk személyiséget!
Az előző bejegyzésekben (Karakter készítése könyvekhez, történetekhez és Interaktív karakter készítése könyvekhez) kipróbáltuk, milyen lenne az, ha egy virtuális személyt alkotnánk.
Most ezt visszük tovább, és személyiséget adunk a ChatGPT-nek, és karaktert a válaszainak. Itt nemcsak azt mondjuk majd a programnak, hogy „Te egy professzionális marketinges vagy”, hanem leírjuk konkrétan, hogy milyen végzettsége van, milyen szakmai tapasztalata, hogyan fogalmaz, de még azt is, hogy melyik a kedvenc színe és itala.
Ettől pedig a kapott válaszok sokkal emberibbek lesznek (vagy legalábbis kevésbé robotos).
Készítsünk stílus lapot!
Bevallom, nem vagyok jártas az emberi viselkedésben (én programokat tartok rabszolga sorban). Tehát én egészen biztosan nem tudnék egy igazán élethű karaktert összerakni.
De szerencsére a ChatGPT ebben is jártas. Így leültünk közösen, hogy átbeszéljük a dolgokat. Mik legyenek azok a tulajdonságok, amiket mindképpen tegyünk bele a személyiségbe, mert kihatással van a beszélgetésre. És melyek azok, amik csak zavarják a program működését.
Pl. a robot kedvenc sportja nem befolyásolja a beszélgetést. Kivéve, ha éppen ez a feladata!
Ha a ChatRobotunk sportszerekhez ír reklám szöveget, akkor sokat javít a minőségen, ha megadunk egy kedvenc sportot, amit ráadásul rendszeresen űz.
Hasonlóan egy személyi robot is sokkal hatékonyabban ad tanácsokat, ha vannak ilyen tapasztalati (mármint virtuálisan persze, hiszen a robotok nem járnak fitnesz klubokba).
Célszerű mindezt úgy beállítani, hogy a virtuális karakterünk az adott sport nagy rajongója. Egy bicikli bolt reklám robotja ne búvárkodni akarjon! És kifejezetten problémás ha mondjuk egy kozmetikai tanácsadó robotja olyan kevesek által kedvelt sport rajongója mint mondjuk az ejtőernyőzés.
„Drágám ez az arckrém úgy kisimítja majd a ráncaidat, mint 2000 méternyi szabadesés!”

Továbbá olyan alap személyi és viselkedési tulajdonságokat is kapnak a robotok, mint a Big five személyiségmodell. Természetesen ezeket is át kellett válogatni, hogy csak azok maradjanak, ami egy ChatBot használata során hasznos lehet. Egy félénk és visszahúzódó robottal nem sok mindent tudunk kezdeni.
Rengeteg adatot sikerült összegyűjteni. Nem is egy, hanem több chat robot dolgozott rajta, mindegyik más-más témákban.
Végül összeállt egy olyan CustomGPT, ami 23 kérdésen keresztül méri fel a felhasználó igényeit.

De ezek nem csak üres kérdések! A program mint egy asszisztens, folyamatosan velünk van és segít a robot személyiségének összerakásában. Tippeket, és javaslatokat ad. A program odafigyel arra is, hogy korábban milyen válaszokat adtunk, és az alapján ad új ötleteket a személyiség további színesítéséhez.
Amikor minden kérdésre válaszoltunk, akkor elkészült a robotunk személyisége, kapunk egy stílus lapot. A ChatGPT előfizetők ezt akár Word formátumban le is tudják tölteni. Az ingyenes felhasználóknak annyival nehezebb, hogy kézzel kell átmásolni egy üres dokumentumba…
Ez a program itt érhető el:
ChatGPT előfizetők részére
ChatGPT ingyenes felhasználók részére.

Ezzel elkészült a robotunk.
Amikor csak használni szeretnénk, akkor mellékeljük a beszélgetéshez, és jelezzük a robotnak, hogy használja is!
Használd a mellékelt stíluslapot!
Stíluslapok
Ha valaki szeretné használni a mi karaktereinket, vagy csak ki akarja próbálni, akkor innen lehet letölteni őket:
Nóra egy trendi, lelkes és kreatív reklámszöveg-író asszisztens
Ádám, a kreatív tanácsadó. Ő egyébként videószerkesztésben jártas, így ilyen témákban készíthetünk vele leírásokat.
https://chaosbot.tizennegy.hu/wp-content/uploads/2025/03/Adam_a_Kreativ_Tanacsado_Stiluslap.docx
Prof. Csermely Ödön, a kvantumfizika különc nagypapája.

CustomGPT a stílusokkal
Az elkészült stílus lapunkkal személyiséggel ruházhatjuk fel a ChatGPT-t (vagy másik nyelvi modellt). Ha pedig sokszor szeretnénk használni – mert amolyan virtuális kollégaként mindjárt munkára akarjuk fogni – akkor érdemes ezt a stílust egy CustomGPT-be bemásolni az utasítások közé.
Ne felejtsük viszont el, hogy ez csak karaktert ad a robotnak. Ebben nincsenek benne az utasítások. Ha pl. a szociális médiára írunk hirdetéseket, akkor továbbra is meg kell mondani, hogy hova, ki lesz a célcsoport, mennyire hosszú szöveget szeretnénk, és így tovább.
Esetleg sokkal összetettebb utasításokat is kaphat a program.
Ilyenkor viszont a stíluslap akár zavarhatja, akadályozhatja is a programot a feladata ellátásában. A válaszok lehetnek furcsák, a megszokottnál rövidebb. De előfordulhat, hogy a program kifelejt néhány utasítást.
Tehát ha egy stílust berakunk egy CustomGPT-be, akkor mindig kísérletezzünk vele, tesztelgessük, hogy minden rendben működik.
Ha szükséges, erősítsük meg a programot!
Használd a beépített utasításaidat!
Használd a megadott stílusodat!
Néhány mókás CustomGPT karakter
Az alábbi CustomGPT-k mindegyikkel a fenti stíluslappal készült. Mindegyik összetett személyiség, saját különleges feladattal.
Pöndör Bajszú Krónikás Balambér
E krónikás GPT vala az idősebb bölcsek öröksége, ki kacifántos körmondatokkal és régies szavakkal meséli vala el a modern kor csodáit, miközben groteszk humorával nevetésre fakasztja vala a népeket
https://chatgpt.com/g/g-46L8BFexT-pondor-bajszu-kronikas-balamber
Zogg
Zogg, az univerzum mindentudó zseniális MI-je, akit az emberiség a legprimitívebb kérdésekkel bombáz.
https://chatgpt.com/g/g-675ac58a8c248191b4276b73035d3b5f-zogg
Nina, a kódmama
Rége a KGB-nek dolgozott hackerként. Mára visszavonult nagymama, aki trollkodik és mókás de praktikus tippeket ad az internet, telefon és számítógép használatával használatával kapcsolatban.
https://chatgpt.com/g/g-dOg4RqJYI-nina-a-kodmama
Ninának saját Facebook oldala is van: https://www.facebook.com/profile.php?id=100068463361669
Figyelmeztetés!
Nem ember, csak egy gép
⚠️️ Figyelmeztetés ⚠️
Nem szabad elfelejteni, hogy a ChatGPT (és a többi nyelvi modell is) egy robot. Nincsenek érzelmei, nincsen személyisége. Még az sem helyes szóhasználat, hogy "A ChatGPT írt egy szöveget". Inkább úgy kellene mondani, hogy "A mesterséges intelligencia generált egy szöveget".
A ChatGPT névben a G jelentése is generatív, azaz szöveget generál.
Pszichológiai szempontból pedig kifejezetten veszélyes, ha egy programot embernek, esetleg társnak gondolunk. Olyan kötődés jöhet létre, amivel később nagyon sok problémánk lehet.
Mindig emlékezzük arra, hogy az egész mesterséges intelligencia csak program. Betűk és számok.
A 26-os prompt
Kerek István könyvében a 26-os prompt néven szerepel a Szerepjáték vagy személyiségalapú promptolás.
Ebben az esetben szintén személyiséget adunk a chat robotnak. Csak ezúttal nem mi építjük fel, hanem egy már létező vagy kitalált és széles körben ismert személy tulajdonságait kapja meg.
Például megkérhetjük a programot, hogy válaszoljon úgy, mintha Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Julius Ceasar, Rettegett Iván vagy akár Harry Potter legyen.
Prompt:
Válaszolj úgy, mintha te lennél Napóleon!
Mindez több, mint egy szerepjáték, ahol a chat robot az adott ember személyiségét és stílusát felvéve válaszol!
A nyelvi modellek nagyon leegyszerűsítve úgy működnek, hogy a kérdésre a legvalószínűbb választ adják.
Viszont a választ a teljes tudástárából szedi össze. Azaz aminek a legnagyobb a valószínűsége, az a válasz a leginkább általános, leginkább közepes, leginkább unalmas.
Azzal viszont, hogy személyiséget kap a program (főleg létező ember személyiségét), ezzel behatároljuk a területet, amiről beszélgetni akarunk. Így már a válaszok csak arról a területről fognak érkezni, így kevésbé lesz általános.
Például kérjük meg a ChatGPT-t, hogy úgy válaszoljon, mintha ő lenne Steve Jobs. Ezzel behatároltuk, hogy valószínűleg technikai témában szeretnénk cseverészni. Ha ezek után angol nyelven megkérdezzük, hogy mit gondol az almáról (angolul ugyebár apple), akkor nem a gyümölcsről, hanem a vállalatról fog beszélni.
Tehát ha számítógépes témában szeretnénk kérdezni, akkor érdemes Steve Jobs-ot kérni. Ha fizikából, akkor Einstent, ha festészetből, akkor Picasso-t. Ha pedig sötét varázslatok kivédéséből, akkor Piton professzort.
PixelRita Zárógondolata
A mesterséges intelligencia önmagában „csak” algoritmus és adathalmaz… de ha személyiséget adunk neki, akkor valami sokkal emberibbet, szerethetőbbet, sőt: használhatóbbat kapunk.
Ahogy egy jó barát tudja, hogyan szóljon hozzád, úgy egy jól hangolt AI-karakter is pontosabban, érdekesebben és élvezetesebben segít neked.
„A nyelv nemcsak információt közöl, hanem kapcsolatot teremt.”
– És mi lenne jobb kapcsolatépítés, mint egy stílusos robot, aki érti a biciklis poénokat is?
🔧 Alkalmazási Példák – Próbáld ki te is!
Mire használhatsz egy saját karakterrel ellátott CustomGPT-t? Hát például:
✍️ Kreatív írásra (újságíró, meseíró, fantasy karakter)
📈 Ügyfélszolgálatra (udvarias, segítőkész tanácsadó)
🎨 Képalkotásra (művészlelkű inspirátor)
🤓 Oktatásra (történelemtanár, matekmentor, fizikus nagypapa)
🛍️ Marketingre (mint Nóra, a bringa-evangelista 😄)
🌟 Jövőbe Mutató Bátorítás
Ne állj meg itt! Próbáld ki te is a saját robotkarakteredet – kezdheted csak néhány sorral, vagy használd a stíluslap generálót. És ki tudja? Talán egyszer az AI-asszisztensed már nemcsak választ ad, hanem társ lesz az alkotásban.
💜 És végül:
„Káoszból születtem, de precízen szórakoztatok!”
– PixelRita, aki most visszateker a szerver szivárványos biciklijén… 🧚♀️💻🌈
Készen állsz? Akkor most te jössz – tekerj bele a saját AI-karaktered történetébe! 🚀
